20 Şubat 2013 Çarşamba

Yeni Reklamlar ve Gıdalar 2013

Yeni Reklamlar ve Gıdalar 2013
Merhaba,

Bugün son zamanlarda aklıma çok takılan bir konuyu ele almak istedim. Sağlıklı yaşam ile ilgili yeni yeni ortaya çıkan bilgilere baktığımda, bazı şeylerin toplumlarda nasıl geri döndürülebileceğini düşünüyorum ama henüz buna bir yanıt bulamadım. Çoğu insanın işi gerçekten zor, bunu kabullenip yola çıkmak lazım. 


Günümüzde zararlı olduğu bilinen pek çok şey var. Bunlardan bir tanesi olan sigara ile ilgili iyiliğini, kötülüğünü tartışmayacağım bazı uygulamalar yapılıyor. Bunun ana sebebi devletin bireylerin kara kaş ve gözüne hayran olması değil elbette. Örneğin devlet sigara fiyatlarına zam yapıyorsa, bunun ana sebebi devletin kasasından çıkan sigaraya bağlı sağlık harcamalarının (kanser tedavisi vs.) sigaradan elde edilen vergilerden düşük olmasıdır. Aklıma gelmeyen birkaç parametre daha olabilir ama günümüz ekonomik düzeni zaten bunu öngörüyor.

Reklamlar konusuna gelince de, insanlara zarar verdiği aslında bilinen birçok şeyin reklamı konusunda hiçbir engel yok ve bu reklamlar genelde bana göre aldatıcı olmaya meyilli oluyor. Okuduğum bir kitapta, reklamdan TVlerin para kazanması sebebiyle TVlerin reklam içeriğini pek de umursamadığı, siyasilerin ise sağlıklı yaşamla ilgili hiçbir şey bilmemelerinden ötürü (çoğunun vücut forumlarına bakın) bunların üstüne gitmediği yazıyordu. 

Son dönemde mesela hamile bir ünlünün karnındaki bebeğin sürekli çikolatalı bir ürünü istemesi ve annesinin pek bir düşünceli şekilde rafları boşalttığını falan görüyoruz. Çocuğun durumdan pek bir hoşnut olduğu gösterilirken, anne karnında böyle bir beslenmenin çocuğun direk insülin dirençli hale gelmesi vurgulanmıyor!

Bana göre sağlığa zararlı olduğu bariz olan gıdalar çok fazla. Fakat bunların böyle olduğu keşfedilene kadar bu firmalar o kadar zenginleşmiş ve büyümüş durumda ki, artık bu ekonomik güçle kimse önlerinde duramıyor. Geçtiğimiz sene yapılan Avrupa Futbol Şampiyonası'nın resmi global sponsorlarından biri kimdi? McDonalds. Yapılan şey ne? Spor aktivitesi. Pek bir uyumlu geliyor. :)
Dolayısıyla yazıyı uzatmadan, demeye çalıştığım şeyi söyleyeyim, reklamları izlerken/dinlerken dikkatli olmak gerekiyor. Bir şeyin reklamının varlığı, gıdalar için konuşursak, o ürünün sağlığa yararlı olacağı veya sağlığa zarar vermeyecek olduğu anlamına gelmiyor. Örneğin kola'nın insanlığa ne faydası var bilmiyorum ama zararlarıyla ilgili zaten çok sayıda şey yazılıyor, ona rağmen reklamları gayet etkileyici oluyor. Elbette gıda üreticileri kendi satışlarının peşinde olduğu için birçok farklı şekilde reklam yapmaya devam edecek, önemli olan biz ne derece kendimizi koruyabileceğiz? 

Sevgiler.


0 yorum:

Yorum Gönder